tirsdag 10. februar 2009

Tai Chi

Ahhhh. Sliten i kropp og sjel etter drøye halvannen times trening. Er egentlig en latsabb som nettopp er ferdig med å støtte et av byens treningsentre økonomisk ( ikke fysisk..) og skulle ihvertfall ikke melde meg på noe mer sånt(selv om det føles litt sprekt å si at, joda jeg har medlemsskap i nautilus jeg). Men så dukka det opp en liten notis i lokalavisa om et kurs for nybegynnere i Tai Chi og Qi gong og da tenkte jeg at dette kunne jo være interessant. Jeg så nemlig en reportasje på Puls (Nrk) om Nav som hadde begynt å sende langtidssykemeldte på Tai Chi kurs som var ganske oppløftende. Kursdeltakerne hadde hatt stort utbytte av det uansett hvorfor de var sykemeldt, og det føltes litt mer troverdig når til og med kraftige trailersjåfør gutter følte at det hadde effekt. Ei ung jente hadde sågar sett for seg et liv på trygd men er nå tilbake i jobb! Ikke for at jeg er sykemeldt eller syk men vi feiler jo alle ett eller annet ikke sant? Det her med å få balanse i hverdagen og takle stress bedre hørtes nydelig ut.

Jeg er nå godt i gang og jeg har ikke akkurat funnet balansen ennå men det er noe deilig og nedstressende ved det. Vi beveger oss i rolige "bilder" på energi og pust og det føles ganske godt. Må innrømme at jeg er ennå utrolig dårlig til å puste riktig på rett sted og legge rett tyngde på rett bein og til og med snur meg til feil side og holder armen motsatt av hva jeg skal, men jeg treffer noen ganger! Og det ser skikkelig fett ut når instruktøren demonstrerer for oss!
Kurset er over 10 ganger og mange tar første kurset flere ganger før de begynner på del 2 og 3. Jeg har også kjøpt en dvd som jeg kan øve på hjemme og jeg tror jeg skal gjøre det til neste gang... føles veldig vanskelig noen ganger. Men det her er skikkelig godt for meg! Det er kanskje ikke allverden av fysisk trening og sikkert ingen slankekur, men det føles digg! Og i mai skal vi trene ute.. som bonus så får vi komme 5 ganger på ute trening om vi vil. Hah, høres unektelig kult ut å stå en 20 stykker ute på en stor plen og skyggebokse. Håper på at det vil bli litt mer flyt over bevegelsene etterhvert, så kommer nok helsa av seg selv:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar